تبلیغات
پرنده بجنورد

پرنده بجنورد
زیباترین و بهترین كبوتران و دیگر پرندگان(تصاویر،مطالب،نرم افزارهاو هر آنچه میخواهید) 
نویسندگان
نظر سنجی
کبوتر مورد علاقه شما کدام گزینه میباشد











ابزار


 

کبوترخانه و کبوترداری در کشورهای دیگر
 

باتوجه به اسناد و مدارک و بناهای باقیمانده و همچنین اظهارنظر جهانگردان،علاوه بر این و برخی کشورهای آسیایی، در اروپا نیز کبوترداری و به تبع آن برج کبوتر وجود داشته است. سابقه ی کبوترداری در اروپا به قرون وسطا باز می گردد، که داشتن کبوتر نشانه ی موقعیت اجتماعی خوب، قدرت و ثروت بوده است و این حق، یعنی حق داشتن کبوتر،حقی عام نبوده است و توسط قانون تنها به افراد طبقه اشراف و زمین داران داده می شده است.
کبوترخانه ها در اروپا در فرم هایی بسیار ساده تر نسبت به کبوترخانه های ایران ساخته می شده اند،با پلان های مربعی شکل ساده و دراندازه های کوچکتر از کبوترخانه های ایران(حدود6 تا 8متر درازا و پهنا) که تنها گنجایش حدوداً 60 تا 70لانه را داشته اند.
تعداد زیادی ازاین کبوترخانه ها در صومعه ها قرارداشته اند و شاید بیشترین مورد مصرف آنها،پرورش کبوترهای نامه بر بوده است تا استفاده ازکود؛هرچند به این موضوع نیزبی توجه نبوده اند و این کبوترخانه ها به صورت روزانه تخلیه می شده اند.
باتوجه به اسناد تاریخیِ موجود گفته می شود که رومی ها حدود قرن سیزدهم میلادی کبوترخانه ها را به دیگر کشورهای اروپایی معرفی کرده اند. لانه های کبوتر که در کبوترخانه ها وجود داشته اند، در خرابه های مربوط به بناهای رومی یافت شده است. در شیوه ساخت معرفی شده توسط رومی ها کبوترخانه باید دور از جنگل و رو به جنوب ساخته می شد و مصالح مورد استفاده نیز چوب و سنگ و آجر بوده اند.

به ادامه مطلب بروید

در قرن شانزدهم میلادی که زمان اوج استفاده از کبوترخانه بوده است، دولت بر تعداد کبوترهای یک کبوترخانه، مالک آن و مصالح بکاررفته در آن نظارت داشته است.
همچنین جالب توجه است که تعدادی از برج های دیده بانی در اروپا که در زمان جنگ های قرون وسطا مورد استفاده قرار می گرفته اند،پس از پایان جنگ و بی استفاده بودن تبدیل به کبوترخانه شده اند.
در برخی ایالت های فرانسه مانند نورماندی، کبوترخانه ها از چوب و در فرم های شکیل و تکامل یافته ای ساخته شده اند. از دیگر مصالح مورد استفاده برای ساخت کبوترخانه می توان به سنگ اشاره کرد. بعضی ازصومعه های قرون وسطای فرانسه، کبوترخانه های سنگیِ بزرگی در زمین های اطرافشان داشته اند.
دربریتانیا و فرانسه،دربرخی موارد کبوترخانه ها دقیقاً بر روی دیوارهای فوقانی انبارهای علوفه ساخته می شده اند. موارد نادری نیز دیده شده است که کبوترخانه ها در قسمت های فوقانی برج های دیده بانی ساخته شده اند.به این گونه از کبوترخانه ها در زبان فرانسه tour-fuie گفته می شود، که به معنی کبوترخانه کوچک است.
در اسکاتلند،کبوترخانه ها به شکل کندوی زنبورعسل بوده اند؛پلان های دایره ای شکل که به سمت بالا جمع شده و به یک گنبد ختم می شوند که گشودگی دایره ای شکلی نیز درسقف آنها وجود دارد.

اصفهان،شهر کبوترخانه ها(2)

در اواخر قرن شانزدهم میلادی کبوترخانه های مکعبی جایگزین کبوترخانه های استوانه ای شدند.این کبوترخانه ها پلان مربعی دارند با سقف شیروانی قیراندودشده ای با شیب نسبتاً زیاد،کبوترخانه فینون(1) که به فرم چهارگوش ساخته شده، بزرگترین کبوترخانه اسکاتلند است که گنجایش2400 لانه کبوتررا دارد.
با رسیدن به قرن هجدهم میلادی،فرم کبوترخانه ها نیزپیشرفت زیادی کرد و این دوران اوج معماری آنها دراروپا بوده است و در زیباترین شکل ها ساخته شده اند.
پس ازآن،نیازبه وجود کبوترخانه ها کم شد. به همین خاطر،دیگر به خاطر مزایایی که داشتند،مورد استفاده قرارنگرفتند،بلکه برخی ازآنها دربعضی مزارع فقط به عنوان ساختمان های خاص و زیبایی که جلب نظر می کردند،همچنان ساخته می شدند و به حیات خود ادامه می دادند.
در بلژیک کبوتربیشتر برای مسابقات پرورش داده می شده است و ساخت کبوترخانه نیز توسط افرادی که مسابقات را برگزار می کردند،سازمان دهی می شده است، که این کبوترخانه ها خصوصیات خاصی داشته اند،نظیر درهای تله ای که اجازه ورود به داخل را می داده است، ولی کبوتران نمی توانسته اند از آن خارج شوند.
کبوترخانه ها در قرن نوزدهم میلادی کم کم از رونق افتادند و به فراموشی سپرده شدند.
در خانه های اشرافی فرانسه، بلژیک و انگلستان هنوزنمونه هایی از کبوترخانه وجود دارد که بعضی سالم و بعضی نیز مخروبه اند.(2)

اصفهان،شهر کبوترخانه ها(2)

وضعیت امروز کبوترخانه های اصفهان
 

موضوعی که اکنون مورد سؤال است،این است که این کبوترخانه ها درحال حاضربه شکل هستند و اصلاً چه کاربری خاصی دارند؟ یا می توانند داشته باشند؟ لزوم توجه به آنها چیست؟
آنچه مسلّم است،این است که کبوترخانه ها امروزه بنا به دلایل متعددی کاربری گذشته خود را ندارند؛اما باتوجه به ویژگی های خاص شان می توانند برای منظورهای دیگر بکار برده شوند.درشهراصفهان از این برج ها می توان به عنوان نشانه و شاخص شهری و جاذبه توریستی استفاده کرد؛ همانطور که در زمان شاه عباس اول نیز از آنها بهره می جسته اند.برج های هزارجریب که در چهارگوشه باغ های هزارجریب ساخته شده بودند،دارای کاملترین نوع پلان درانواع کبوترخانه ها هستند و به عنوان نشانه و مظهری برای تفاخر ساخته شده بوده اند. از این چهار برج درحال حاضر تنها دو برج به جا مانده اند که یکی در جنوب غربی دانشگاه اصفهان و دیگری درامتداد جنوبی خیابان شیخ صدوق اصفهان قرار دارد و خوشبختانه به دلیل قرارگیری در شهر مرمت شده اند و مورد بازدید قرارمی گیرند. این برج ها در دسته برج های استوانه ای قرار می گیرند. در برج شرقی دیواره های داخلی و خارجی هردو موج دار هستند واز داخل به شکل هشت استوانه که بر گرد یک استوانه ی داخلی قرار گرفته اند ،به نظر می رسند.حرکت موجی دیواره ها تا بیشترین حدّ ممکن از ضخامت کاسته و به پایداری برج افزوده است.این برج ها کاملترین نمونه برج کبوترند که هم ازنظراقتصادی معقول اند، و هم ازنظرمعماری شاهکاربه حساب می آیند.
دراطراف شهر اصفهان برج های شاخص دیگری نیز وجود دارند که آنها نیز شایسته ی توجه و مرمت و بازسازی هستند.در ادامه به نمونه هایی ازاین برج ها اشاره می شود.

برج کبوترکلیسان
 

این برج که ازنوع برج های چندقلو است، ازنظرتعداد استوانه هایی که به هم متصل اند، بسیارقابل توجه است. درحالیکه عموم برج های چندقلو از چهار، شش یا حداکثر هشت استوانه تشکیل شده اند، این برج از دوازده استوانه و دو قسمتِ ابتدایی و انتهایی تشکیل شده،که ازنظر تزئینات و فرم، نمونه شاخص و جالبی است.

اصفهان،شهر کبوترخانه ها(2)

برج کبوتر چهاربرج
 

چهاربرج دهی ست ازدهستان گرکن شمالی از شهرستان فلاورجان در چهارده کیلومتری جنوب شرقی اصفهان، که این روستا دو برج کبوتردارد که یکی سه برابر دیگری است و به این خاطر این روستا «چهاربرج» نام گرفته است. این برج برجی استوانه ای و سه طبقه است با شعاع بسیار زیاد.
این برج ها تنها نمونه هایی از برج های پُرشمارو جالب توجه اصفهان هستند که می توان به آنها پرداخت و مرمت شان کرد.

مؤخره
 

و در پایان همه ی آن چیزی که از این جستجو بدست می آید،حس افسوس همیشگی است ازاینکه همه چیزهای باشکوه و میراث های بی نظیرمحکوم به مرگ اند؛چراکه روزی که احتیاج مان دارند،رهاشان می کنیم و روزی که ما دلتنگ شان می شویم، روزی که دلمان می خواهد آلبوم مان را ورق بزنیم،آنها نیستند و آن وقت،وقتی عکس هامان را نگاه می کنیم،باید مراقب باشیم که مبادا گردوخاک نپوساندشان که از میراث مان همین باقی است و نه سایه ای که درخنکایش لم بدهیم...انگارباورداریم که همه چیزهای باشکوه دنیا افسانه اند... و اگراینطورنشده اند آنقدر رهاشان می کنیم تا به جز تصویرسیاه و سفیدی از یک خاطره ی کودکی و قصه پریانِ سرظهر،برای خواب کردن کودک گریزپا چیز بیشتری ازشان باقی نماند... دلمان را خوش می کنیم به افسانه هامان و کاهلانه،بی آنکه حواسمان باشد،دل سپرده ایم به بودنِ ناپایدارمان و خیال مان می شود جاودانه ایم؛غافل ازاینکه روزی شاید حتی افسانه هم نشویم...
گاهی باید ببینیم...شاید مهربانانه تر... .

پی‌نوشت‌ها:
 

1-Finvon
2-برگرفته ازویکی پدیا،دانشنامه آزاد
 

منابع:
-آذری دمیرچی،علاءالدین، 1351، «کبوتر و کبوترخانه های اصفهان»، مجله هنر و مردم، سال10، شماره ی115، دوره ی جدید.
-ابن بطوطه، 1361، «سفرنامه (رحله)، ابن بطوطه»،ترجمه ی محمدعلی موحد، تهران، مرکزانتشارات علمی فرهنگی، چاپ سوم.
-اسدی طوسی،ابونصرعلی ابن محمد، 1356،«مجمع الفرس»،به کوشش محمود میرسیاقی،تهران:طهوری.
-امیریگانه،همایون،1384، «یزد نگین کویر»،هنرسرای گویا، تهران.
-بایاش،آلن،1374،اصفهان،«مجموعه آثار آبرنگ آلن بایاش»،تهران:فرهنگسرا.
-بیزلی،الیزابت(بی تا)،«برج های کبوتر اصفهان»،ترجمه ی مهندس کسائیان،آرشیو دفترحفاظت آثارباستانی اصفهان.
-بدره ای،انتشارات خوارزمی،چاپ دوم، تهران،1357.
-بی نام،1332،«فرهنگ جغرافیای ایران»، جلد دهم استان اصفهان،انتشارات دایره جغرافیای ارتش،بهمن.
-بی نام1،آرشیو دفترحفاظتی آثارباستانی ایران،اصفهان.
-بی نام2،«معرفت بعضی امورکه اهل فلاحت را درکارآید»،به کوشش نجم الدوله
-بی نام3،«کبوترخانه های اصفهان»، مجله دانستنی ها،سال دوم،شماره45 .
-بی نام4،«علم فلاحت و زراعت»، به کوشش عبدالغفار نجم الدوله،چاپ سنگی
-پتروشفسکی،ایلیا پاولویچ1357، «کشاورزی و مناسبات اراضی درایران عهد مغول»،ترجمه ی کریم کشاورز،تهران، انتشارات نیل.
-پوپ آرتور،هنرو معماری ایران.
-پرندگان ایران،انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، دی ماه1354.
-توسلی، محمود، 1322، «ساخت شهر و معماری در اقلیم گرم و خشک ایران»، پیوند نو، تهران، 1381.
-جکسون، ابراهم و ویلیامز،1357، «سفرنامه ی جکسون(ایران در گذشته و حال)»، ترجمه ی منوچهر میری و فریدون بدره ای،تهران،خوارزمی.
-حسین شیرزادی،غلامحسین، حسین زاده، علیرضا،«اصفهان شکوه سالها»، انتشارات تندیس، تهران،1380.
-حیدری نبی،داریوش، «کبوترخان»، نظری به کبوترخانه های اصفهان زیرنظر آقای دکترشیرازی.
-دلاواله، پیترو،«سفرنامه پیترو دلاواله»، ترجمه ی دکترشجاع الدین شفا،بنگاه ترجمه و نشرکتاب.
-دهخدا،علی اکبر،1310،«امثال و حکم»، چاپ مجلسی،انتشارات امیرکبیر، چهارجلدی،چاپ ششم،1363.
-دیولافوآ،مادام ژان،1369،«ایران،کلده و شوش»، ترجمه ی محمدعلی فرح وشی، تهران،انتشارات دانشگاه تهران.
-رامپوری،غیاث الدین محمدبن جلال الدین شرف الدین،1363، «غیاث اللغات»، به کوشش منصورثروت،تهران:امیرکبیر.
-ریچاردز،فردریک چارلز،«سفرنامه فرد ریچاردز»، ترجمه ی مهین دخت صبا،بنگاه ترجمه و نشرکتاب، تهران، 1343.
-شاردن، ژان، «سفرنامه ی شوالیه شاردن فرانسوی،(قسمت شهراصفهان)»، ترجمه ی حسین عریضی، چاپخانه راه نجات، اصفهان، 1330.
-شیل،لیدی مری،«خاطرات لیدی شیل»، ترجمه ی حسین ابوترابیان،نشرنو، 1368.
-عادلی،حجت الله، 1359، «مهندسی زلزله»، جلد اول،انتشارات دانشگاه تهران.
-عرفان رضا،عباس بهشتیان، «آثار باستانی گمنام (کبوترخانه های اصفهان)»، نشریه شماره4،اداره ی کلّ اطلاعات و جهانگردی استان اصفهان.
-فتحی حسن، «ساختمان سازی با مردم»، ترجمه ی علی اشرفی تهران، دانشگاه هنر، 1382.
-فرهادی، مرتضی، 1369، «نامه ی کمره»،ج2،تهران:امیرکبیر.
-کرزن،جرج ناتانیل،1367،«ایران و قضیه ایران»،ترجمه ی غلامعلی وحید مازندرانی،چاپ سوم،تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
-کمپفر، انگلبرت،1360، «سفرنامه ی کمپفر»، ترجمه ی کیکاووس جهانگیری، چاپ سوم، تهران: انتشارات خوارزمی.
-محمد صادقی فسایی،عباس،1375، «کویردرتصویر»، تهران:انتشارات نگار.
-محمودیان،سید محمد،چیت ساز، علی، 1379،«برج های کبوتراصفهان»، نشرگل ها،اصفهان.
-مستوفی حمدالله،1362،«نزهه القلوب». به تصحیح و کوشش گای سیراغ،تهران: پرتو واقعه.
-معین، فرهنگ لغت فارسی معین.
-بختیار،رضانور،«کنارهر رودی گام زدم، آن رود زاینده رود شد»،انتشارات زرین و سیمین، تهران، 1380.
-ویلز،1368، «ایران در یک قرن پیش(سفرنامه ی دکترویلز)»،ترجمه ی غلامحسین قراگوزلو،انتشارات تهران: اقبال.
-هادی زاده کاخکی،سعید، 1385، «کبوترخانه درایران»، ازمجموعه ی «از ایران چه می دانیم؟»،تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
-هنرفر،لطف الله، 1344، «گنجینه ی آثار تاریخی اصفهان»،اصفهان.
-هولستر،ارنست،1351،«ایران در 113سال پیش،بخش اصفهان»، ترجمه ی محمد عاصمی،انتشارات فرهنگ و هنر مرکزمردم شناسی ایران.
نشریه دانش نما ،شماره 162-161.


(راسخون)



طبقه بندی: آنچه در مورد کبوتران باید بدانیم،
برچسب ها: کبوتران،
[ یکشنبه 4 فروردین 1392 ] [ 03:11 ق.ظ ] [ محمد فرحدل ]
.: Weblog Themes By Parande :.

درباره وبلاگ


محمد فرحدل متولد بجنورد هستم و در رشته نرم افزار مشغول به تحصیل میباشم.
سخن اینجانب : هدف اصلی بنده از ایجاد این وبلاگ به این دلیل میباشد که بتونم به نحوی در راستای فرهنگ سازی و همچنین به اشتراک گذاشتن تجربیات و انتشار مقالات مفید و ارزنده قدمی رو برداشته باشم.
بی صبرانه منتظر نظرات و انتقادات شما برای بهتر شدن وبلاگم هستم . با تشکر

پسنت الکترونیک : parandeboj@ymail.com

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
حمایت از وبلاگ

تبادل لینک

خرید بک لینک